tisdag 19 oktober 2010

På min vfu-skola får alla elever varsin iMac!

Det finns även en datasal med Photoshop-licenser på alla PC-datorer och i alla lektionssalar finns en dator för informationssökning. Bildbehandling i olika program ingår från åk 8 som en del av bildundervisningen. Jag gör min praktik på en kommunal skola i Orminge, Nacka men kommunen har flera privat- och friskolor som de ska konkurrera med. Därav en bärbar iMac till alla 600 högstadieelever. Jag hittar inget område som i stället skulle vara bortprioriterat, lärartäthet t ex, men allt verkar funka bra! Det finns fyra utbildade bildlärare på skolan som jobbar hel- och deltid och har sina specialområden. Keramikuppgifter varvas med reklamanalys och annonsproduktion. Kul! Lektionerna är oftast 60 min långa och i halvklasser, ca 15 elever. Ibland är det stojigt i början av lektionen, men när de väl kommer igång verkar de flesta tycka att det är roligt och dröjer sig kvar efter lektionen. Det har slagit mig är hur mycket klasser och grupper kan skilja sig från varandra, både i mognad och intresse. Igår följde jag med den pratigaste 7an på deras matte-/svenska- och engelska lektioner, men där kunde de sitta helt knäpp tysta även när läraren lämnade rummet. Pedagogiken och lärarens roll var säkert annorlunda men också ämnet. Grammatik och matte i åk 7 är avancerad! Jag satt som nollställd när matteläraren hade sin genomgång. Att elever blir okoncentrerade beror säkert på en kombination av massor av saker och i den här 7an handlade det nog om mycket annat än för enkla bilduppgifter, men uppfattningen om att bilden är "lite kladda måla kasta suddgummin" stämmer nog ibland. 13-åringar är smarta och nyfikna och för en omotiverad bildelev är det kanske understimulerande att rita en stenstrand i blyerts i 60 minuter.

2 kommentarer:

  1. Jag trodde de var åttor :) Så himla svårt att avgöra! Skolan behöver inte betala hyra, för huset är redan avbetalt. Det är därför de har råd med i-macs och studiebesök och konferencer i barcelona. Inga nerskärningar där inte.

    SvaraRadera
  2. Jösses. Det här med resurser är ju liksom sjukt grundläggande. Tur att de inte bortprioriterat små grupper och lärartäthet för de där Mac-arna. Undrar hur mycket det är marknadsföringsknep för skolan... eller om de helt enkelt tycker att deras elever är värda högsta kvalitet. Kul att läsa i allafall om er andras erfarenheter och hur skolarna skiljer sig och så! Roliga (jag stavade fel till rolika först, men det var ju bara passande :) bilduppgifter verkar det vara!

    SvaraRadera